dinsdag, januari 31

Lesvoorbereiding

Naam
Daphne, Rosanne, Gabrielle
Groep

ICO
(Stagebegeleider)

Praktijkschool
-
Groep

Mentor

Activiteit
Les beeldende vorming
Datum


Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie

Het thema voor onze blog is dieren. Wij moeten hierbij een beeldende vormingles geven. De kinderen weten al goed hoe de dieren eruit zien. Daarom gaan we hier wat dieper op in.
Doelstellingen
Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART.
We gaan het hebben over karaktereigenschappen en het versterken hiervan. Zoals een leeuw stoer, een puppy schattig en een slang gemeen. Daarna gaan we het erover hebben hoe je deze elementen kunt versterken. Als de kinderen een idee hebben hoe je zo’n element kunt versterken om het meer naar voren te brengen (hoe gebeurt dit in films bijvoorbeeld?) daarna gaan we het over de uitvoering hebben. Het is Kinderboekenweek dus moeten ze het dier verbinden aan een superheldenmasker. Ze moeten van te voren schetsen wat voor superheld ze willen zijn en welke eigenschappen die heeft, verbonden aan een dier.
Evaluatie
Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald.
Het doel is behaald als ze de karaktereigenschappen van het dier als superheld naar voren weten te brengen in het zelf gemaakte masker.

Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen
Wat doe jij?
Hoe wordt de leertijd gebruikt:
  leerkrachtgestuurd F
F leerlinggestuurd 

Wij houden het gesprek, leiden het in, leggen uit wat karaktereigenschappen zijn en leggen uit hoe ze het masker moeten maken.

Ze doen mee aan het gesprek en maken daarna het masker


Digibord, voorbeeld en verder de knutselspullen.




Leeractiviteiten
Wat doen de leerlingen?
Instructie-middelen
Welke middelen gebruik jij?
Leermiddelen
Welke middelen gebruiken de leerlingen?

Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf
Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken?
Scharen, lijm, papier, versiersels






Bakken om het in op te ruimen
Tijdens
Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product?
Na afloop
Zorg een rustige overgang naar de volgende les.
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)

Keuze lesmodel

Didactische Analyse
x
Activerende Directe Instructie

Ander model, namelijk:


benoem hieronder in de eerste kolom
de fasen die horen bij het gekozen lesmodel
Aanvullende vakdidactische eisen
·          
DA
ADI
1 Inleiding

2 Kern

3 Afsluiting
1 Terugblik
2 Oriƫntatie
3 Uitleg
4 Begeleide inoefening
5 Zelfstandige verwerking
6 Evaluatie

continu: REFLECTIE

lesfase
tijd
activiteit
Introductie


Uitleg




Zelfstandig aan de slag


Evalueren
10 min

10 min



30 min



10 min
Eerst hebben over karaktereigenschappen bij dieren, daarna de link leggen naar superhelden.


Uitleggen wat de opdracht is en wat de eisen eraan zijn. Uitleggen hoe de schets en het masker gemaakt moeten worden. Daarna ze aan de slag zetten

De kinderen de schets laten maken (en zelf controleren doormiddel van de schets of ze het dan begrepen hebben) en ze daarna aan het masker laten beginnen.


Snel opruimen en daarna kort laten zien wat ze hebben gemaakt en op wat voor manier de karaktereigenschappen vergroot zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten