maandag, januari 30

Ontwikkelingsfasen volgens Parson met vragen


Ontwikkelingsfasen volgens Parson

Modern: Nijntje

Ik denk dat de afbeeldingen van Nijntje in fase 1 zit: favoritisme. Het plaatje roept associaties op bij kinderen, ze zien een konijn en gaan daarover associƫren. Door de felle kleuren die worden gebruikt kan dat emoties oproepen bij kinderen.
Het beeld is gestileerd, toch zien kinderen dat het een konijn is. Want ze hebben een konijn als knuffel, staat in een boekje, zien ze in de winkel of hebben ze thuis. Het sluit dus aan bij de belevingswereld van kinderen. Het is mooi omdat het iets mooi toont. En is slecht als het iets slechts toont.
Ik denk dat het nog niet in de tweede fase zit, omdat je bij Nijntje niet gericht bent op de details in het beeld omdat Nijntje zo gestileerd is en (bijna) geen details heeft.   Nijntje is niet ‘fotografisch realistisch’ maar het is ook niet ‘schematisch’ weergegeven zoals bij kubistische werken.
Vragen:
Wat zie je hier? (startvraag)
Hoe zie je dat het een konijn is? (onderzoeksvraag)
Vind je het mooi? (analysevraag)
Wie heeft er wel eens een konijn gezien/ geaaid? Wat vind je daarvan? (vraag die leidt tot een oordeel)
Antwoorden op vragen:
Wat zie je hier: Je ziet een konijn!
Hoe zie je dat het een konijn is: Door de lange oren, bol gezichtje en klein lijfje en doordat hij wit is.
Vind je het mooi: Ja, want hij ziet er lief uit.
Heb je wel eens een konijn gezien/geaaid? Ja, ik heb wel eens een konijn geaaid bij de kinderboerderij er waren daar heel veel dieren. Ook geiten, muisjes enz enz. De  buurvrouw heeft ook een konijn, hij is heel zacht enz. enz.

Post-modern: Puppy

Ik denk dat de Puppy bij fase 3: het expressieve stadium past. Dat denk ik omdat je bij dit beeld je van alles af zou kunnen vragen. De een zal dit wel mooi vinden en de ander niet. Dit kunstwerk nodigt uit tot praten. Wat zou de bedoeling zijn van de maker? Waarom is de puppy zo groot geworden? Waarom zijn er bloemen gebruikt? Maakt hij wel vaker zulke grote kunstwerken en waarom zou dat zijn? Waarom heeft hij een puppy gemaakt?
Een belangrijk criterium bij deze fase is originaliteit en authenticiteit. Dit kunstwerk is typisch voor deze kunstenaar. En dit kunstwerk is ook zeker niet alledaags.
Vragen:
Waarom zou de kunstenaar de puppy hebben gemaakt? (startvraag)
Wat zou de kunstenaar bedoeld hebben met de puppy?  (vraag die leidt tot een oordeel)
Hoe dragen de kleuren van de puppy bij aan wat je van de puppy vindt? (analysevraag)
Waarom zouden er bloemen gebruikt zijn en is de hond niet gewoon glad? (speculatieve vraag)
Wat zou het kunnen betekenen dat de puppy zo groot is? (onderzoeksvraag)
De puppy is ook al een keer met een andere kleur bloemen gemaakt, straalt de puppy dan wat anders uit? (vraag die leidt tot een oordeel)

Antwoorden op vragen:
Waarom zou de kunstenaar de puppy hebben gemaakt? Omdat hij de opdracht kreeg om iets opvallends te maken, omdat hij zoveel van honden houdt, hij wil aan iedereen laten zien hoe mooi hondjes zijn.
Wat zou de kunstenaar bedoeld hebben met de puppy? Hij wil de hond heel fleurig laten zien door de bloemen en waarschijnlijk zo groot zodat niemand er omheen kan.
Hoe dragen de kleuren van de puppy bij aan wat je van de puppy vindt? Door alle verschillende kleuren is het een heel vrolijk kunstwerk geworden. Het is een mengelmoes van allerlei kleuren bloemen, het ziet er bont uit en vrolijk.
Waarom zouden er bloemen gebruikt zijn en is de hond niet gewoon glad? Om de hond qua kleur zo bont mogelijk te maken en zo vrolijk mogelijk. Zo wordt de hond extra bijzonder, in de zomer is hij op zijn mooist en verandert geleidelijk aan als het herfst wordt.
Wat zou het kunnen betekenen dat de puppy zo groot is? Zodat niemand om de puppy heen kan, dat iedereen er naar moet kijken. Dat je aandacht trekt voor de tentoonstelling.
De puppy is ook al een keer met een andere kleur bloemen gemaakt, straalt de puppy dan wat anders uit? Als hij zwart zou zijn, zou het niet zo’n vrolijke puppy zijn als het nu is. Of als hij helemaal rood zou zijn, zou het eerder een boze puppy lijken denk ik. Dus het maakt erg uit wat voor kleur hij heeft.

Klassiek: De wolf en de zeven geitjes

Ik denk dat dit beeld het best past bij fase 2: het mimetische stadium. Dit is een redelijk natuurgetrouwe afbeelding van de werkelijkheid. Je ziet geitjes zoals je die ook op de kinderboerderij tegenkomt. Deze plaat is ook redelijk gericht op de details, je ziet de klok en dat ze thuis zijn.
Ik denk dat het nog niet in fase 3 past, omdat de maker er niet echt gevoel in heeft gelegd en er een diepere betekenis bij heeft. De plaat is ook nog niet echt erop gericht dat ieder kind er een ander mening over heeft, omdat het niet echt over gevoelens gaat.
Vragen:
Wie is de grotere geit? (onderzoeksvraag)
Wat zie je hier? (startvraag)

Waaraan zie je dat de plaat gaat over vertellen en luisteren? (analysevraag)
Waar zijn de geitjes? (onderzoeksvraag)
Bij welk sprookje past deze plaat? Waaraan zie je dat? (analysevraag)
Waar kunnen de geitjes zich verstoppen? (speculatieve vraag)
Antwoorden op vragen:
Wie is de grotere geit? De geit zal wel ouder zijn, het zal moeder geit zijn, want die zorgt voor haar kindjes.
Wat zie je hier: Ik zie 7 kleine geitjes en 1 grote geit in een huis met het raam open. Er staat een tafel in de kamer en een grote klok.
Waaraan zie je dat de plaat gat over vertellen en luisteren? Omdat moeder haar poot omhoog  steekt (en dus aan het praten is) en de kleine geitjes naar moeder aankijken.
Waar zijn de geitjes? Ik zie een raam en twee muren om de geitjes heen. Ze zullen in een huis zijn.
Bij welk sprookje past deze plaat? Waaraan zie je dat? Het past bij de wolf en de zeven geitjes. Ik tel zeven kleine geitjes en moeder is ze aan het vertellen. Ik zie ook de wandklok staan, daar verstopt een klein geitje zich uiteindelijk in.
Waar kunnen de geitjes zich verstoppen? Ik denk onder de tafel, misschien kan er nog 1 uit het raam springen, in de wandklok en in de hoek van de kamer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten