Lesvoorbereiding
Naam | Daphne, Rosanne, Gabrielle | Groep | | ICO (Stagebegeleider) | |
Praktijkschool | - | Groep | | Mentor | |
Activiteit | Les beeldende vorming | Datum | |
Verantwoording (waarom ga je dit doen)
Beginsituatie | Het thema voor onze blog is dieren. Wij moeten hierbij een beeldende vormingles geven. De kinderen weten al goed hoe de dieren eruit zien. Daarom gaan we hier wat dieper op in. |
Doelstellingen Wat moeten de leerlingen aan het einde van de les geleerd hebben? Formuleer je doelen SMART. | We gaan het hebben over karaktereigenschappen en het versterken hiervan. Zoals een leeuw stoer, een puppy schattig en een slang gemeen. Daarna gaan we het erover hebben hoe je deze elementen kunt versterken. Als de kinderen een idee hebben hoe je zo’n element kunt versterken om het meer naar voren te brengen (hoe gebeurt dit in films bijvoorbeeld?) daarna gaan we het over de uitvoering hebben. Het is Kinderboekenweek dus moeten ze het dier verbinden aan een superheldenmasker. Ze moeten van te voren schetsen wat voor superheld ze willen zijn en welke eigenschappen die heeft, verbonden aan een dier. |
Evaluatie Benoem van elk doel hoe en wanneer je vaststelt of dit is behaald. | Het doel is behaald als ze de karaktereigenschappen van het dier als superheld naar voren weten te brengen in het zelf gemaakte masker. |
Werkwijze en middelen (hoe en waarmee ga je dit doen)
Didactische Werkvormen Wat doe jij? |
Wij houden het gesprek, leiden het in, leggen uit wat karaktereigenschappen zijn en leggen uit hoe ze het masker moeten maken. Ze doen mee aan het gesprek en maken daarna het masker Digibord, voorbeeld en verder de knutselspullen. | ||
Leeractiviteiten Wat doen de leerlingen? | |||
Instructie-middelen Welke middelen gebruik jij? | |||
Leermiddelen Welke middelen gebruiken de leerlingen? |
Organisatie (Aan welke praktische zaken moet je denken bij de uitvoering; maak eventueel een schets van de ruimte)
Vooraf Wat moet klaarliggen? Waar kunnen leerlingen spullen zelf pakken? | Scharen, lijm, papier, versiersels Bakken om het in op te ruimen |
Tijdens Moet de organisatie aangepast worden? Waar leggen de leerlingen hun product? | |
Na afloop Zorg een rustige overgang naar de volgende les. |
Lesopbouw
(wat ga je precies doen)
Keuze lesmodel
benoem hieronder in de eerste kolom de fasen die horen bij het gekozen lesmodel | Aanvullende vakdidactische eisen · | DA | ADI | ||||||||
1 Inleiding 2 Kern 3 Afsluiting | 1 Terugblik 2 Oriƫntatie 3 Uitleg 4 Begeleide inoefening 5 Zelfstandige verwerking 6 Evaluatie continu: REFLECTIE |
lesfase | tijd | activiteit |
Introductie Uitleg Zelfstandig aan de slag Evalueren | 10 min 10 min 30 min 10 min | Eerst hebben over karaktereigenschappen bij dieren, daarna de link leggen naar superhelden. Uitleggen wat de opdracht is en wat de eisen eraan zijn. Uitleggen hoe de schets en het masker gemaakt moeten worden. Daarna ze aan de slag zetten De kinderen de schets laten maken (en zelf controleren doormiddel van de schets of ze het dan begrepen hebben) en ze daarna aan het masker laten beginnen. Snel opruimen en daarna kort laten zien wat ze hebben gemaakt en op wat voor manier de karaktereigenschappen vergroot zijn. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten